czwartek, kwietnia 10, 2014

"Tajemnica szkoły dla panien"

Skuszona  recenzją Jarosława Czechowicza znalazłam w jednej z księgarni internetowych książkę Joanny Szwechłowicz "Tajemnica szkoły dla panien". Gdy już kurier przywiózł mi moje książkowe zakupy, od razu wiedziałam, że ta książka nie będzie długo czekała na przeczytanie. Urzekła mnie okładka, a w szczególności postać na okładce, a dokładnie - jej oczy...


Tajemnice małego wielkopolskiego miasteczka Mańkowice poznawałam długo z dwóch powodów. Pierwszy - brak czasu; drugi - powolna akcja mało pasująca do kryminału, jednakże wciągająca w jakiś dziwny, magnetyczny sposób.
"Smakowita, wciągająca, pełna inteligentnego humoru wielowarstwowa powieść, flirtująca z gatunkiem kryminału retro" - tyle informacje z okładki. Można się skusić...
Zafascynował mnie  świat retro, świat  lat dwudziestych - odradzająca się Polska pokazana przez pryzmat miasteczka, w którym wszyscy się znają; przez  język niby zrozumiały, współczesny, a jednak niedzisiejszy; przez bohaterki - kobiety, w których budzi się feminizm.
Jest coś o Gabrielu Narutowiczu, jest coś o Prusakach, bolszewikach, endekach,  o tych z Kongresówki, ale nie ma tu Wielkiej Historii. Jest kryminalna zagadka, którą rozwiązuje może i inteligentny, ale mało zdecydowany w działaniach podkomisarz Hieronim Ratajczak. Czytelnik powieści w odcinkach, zajadający się landrynkami.  Do tej pory zajmował się cukrem, który znikał z cukrowni, ginącymi garnakami;  nie myślał, że będzie musiał szukać w swoim mieście zabójcy, wielokrotnego zabójcy, zabójcy kobiet... Nie sądził, że odkryje tak wiele tajemnic...


Bogiem a prawdą ( tego wyrażenia cżesto używa podkomisarz) muszę przyznać, że długo zastanawiałam się nad oceną. Książka mi się podobała, szczerze ją polecam, jednak moja ocena to tylko 5/6

Książka przeczytana w ramach wyzwania Polacy nie gęsi


2 komentarze:

  1. Na mnie ta książka już czeka, choć jeszcze nie wiem, kiedy po nią sięgnę. Tak czy inaczej, spodziewam się wciągającej lektury. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem ciekawa wrażeń innych czytelników, więc będę czekać na Twoją recenzję

    OdpowiedzUsuń